1.18.2013

#3 Vlucht uit het land van de vrijheid

Naar aanleiding van een tip van een vriendin van me over een documentaire over een Nederlandse vrouw, die uit een Amerikaanse sekte ontsnapte, kwam ik bij de memoires terecht van deze vrouw, namelijk Anna Meijerink.


Boek 3; Vlucht uit het land van de vrijheid

In 1984 werd Anna Meijerink door haar vader naar een afgelegen plaatsje in Missouri (VS) gestuurd.
Ze werd uitgehuwelijkt aan de zoon van Abraham Wotherspoon, de leider van een sekte en de intellectueel leider en inspirator van de rechts-extremistische 'Christian Identity' beweging.

In deze memoires vertelt Anna hoe zij bij de sekte terechtkwam, hoe het er daar aan toe ging en hoe zij steeds verder wegzonk in een ellendig leven.
Ze kreeg in tien jaar zeven kinderen, werd langdurig mishandeld en had geen eigen leven. Haar kinderen werden seksueel misbruikt.

Dankzij haar intelligentie en slagvaardigheid wist ze een paar jaar geleden te ontsnappen. Ze vluchtte met haar kinderen naar Nederland. 

Wat een ingrijpend verhaal was dit. Er zijn maar weinig waargebeurde verhalen, die mij diep raken, maar over dit boek blijf ik nadenken. Het lijkt je allemaal echt ver van je af te gebeuren, maar met dit verhaal wordt je met je neus op de feiten gedrukt.

Het is bizar dat dit nog steeds in onze Westerse wereld gebeurt. Ik kan er verder vrij weinig over zeggen, omdat ik vooral geschokt was. Heb het boek in een ruk uitgelezen (terwijl ik eigenlijk moest studeren) en ik blijf er maar mee bezig in mijn hoofd. Ze heeft het allemaal echt rationeel uiteengezet, maar het blijft een schokkend verhaal. 

Ik denk ook niet dat ik boek moet zien als de vele andere boeken die ik al gelezen heb of nog ga lezen. Het is geen spannend verhaal, geen mooi gedetailleerd verhaal, het is ronduit vreselijk. Helemaal omdat dit het waargebeurd is.

This was a radical story. It was a deeply touching true story. There is really nothing more to say, it's a terrible story, because it really happened. 

Voor de mensen, die de documentaire graag willen zien, klik hier.

0 reacties:

Een reactie posten